درمان زخم بستر با روش وکیوم تراپی

درمان زخم بستر با روش وکیوم تراپی

فهرست مطلب

زخم فشاری یا زخم بستر چیست؟

زخم بستر یا بد سور (Bedsore) یا زخم فشاری (Pressure sore) ضایعه ای است که در پوست و بافت های زیر پوستی و بر اثر فشار ممتد و طولانی مدت بر پوست ایجاد میشود. زخم بستر اغلب در نقاطی از بدن ایجاد میشود که پوست روی یک برجستگی استخوانی قرار گرفته و در بین آنها عضله ای وجود ندارد مانند پاشنه و بین باسن زخم بستر بیشتر در کسانی ایجاد میشود که مجبورند برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت بخوابند و توانایی تغییر وضعیت خود در بستر را ندارند.

زخم بستر یا زخم فشاری به چه عللی ایجاد میشود؟

  1. علت زخم فشاری این است که به علت فشرده شدن ممتد پوست بین برجستگی استخوانی زیرین از یک طرف و سطح بستر از طرف دیگر مویرگ های تغذیه کننده پوست مسدود میشوند. تا وقتی فشار برقرار است این مویرگ ها بسته میمانند.
  2. در یک انسان سالم، فرد در هنگام خواب بطور غیر ارادی مرتبا وضعیت خود را عوض میکند و به این ترتیب محل هایی از پوست را که زیر فشار قرار میگیرند را مرتبا تغییر میدهد و به این ترتیب اجازه میدهد که بطور نوبتی به همه قسمت های پوست زیر بدن خون برسد.
  3. در یک فرد بیمار اما این مکانیسم خوب کار نمیکند. بیمار مدت های طولانی در یک وضعیت ثابت دراز میکشد. نتیجه آن است که پوست قسمتی که مدت طولانی بدون جریان خون مانده است قطع شده و آن قسمت از پوست آسیب میبیند.
  4. مکانیسم دیگر این است که در حین مراقبت از یک بیمار در بسیاری اوقات فرد مراقب، بیمار را به روی بستر یا ملحفه میکشد.
  5. این کشیده شدن پوست بخصوص اگر کمی هم مرطوب باشد موجب اصطکاک زیاد بین پوست و سطح زیرین شده و به پوست آسیب میزند.
  6. گاهی هم بر اثر نیروهایی که در دو جهت مختلف به پوست و استخوان وارد میشوند آسیب ایجاد میشود.
زخم بستر

وکیوم تراپی چیست؟

وکیوم تراپی یا فشار منفی به همراه پانسمان های نوین زخم ، روشی موثر برای درمان زخم بوده که در آن به طور متناوب یا پیوسته ، فشار منفی بر زخم اعمال می شود و سبب تسریع درمان انواع زخم ها می شود، درمان زخم به کمک خلاء نوعی درمان برای بهبود زخم ها است همچنین با نام وکیوم تراپی یا وکیوم درمانی نیز شناخته میشود.

وکیوم تراپی چگونه به درمان زخم کمک میکند؟

این موضوع میتواند به چندین روش به بهبودی زخم کمک کند:

  1. گاز های موجود در هوای اطراف ما به سطح بدن فشار می آورد. دستگاه وکیوم تراپی این فشار را از روی ناحیه زخم برطرف میکند.
  2. این سیستم با ساکشن کردن مایعات اضافی از بستر زخم سبب کاهش چشمگیری در حجم ترشحات، التهاب و اِدم زخم می شود.
  3. میتواند به کشیدن لبه های زخم به سمت هم کمک کند و باعث رشد سریعتر بافت گرانوله شود.

سیستم وکیوم تراپی یا همان فشار منفی در روند بهبودی درمان زخم دارای اثرات زیر می باشد:

  1. حفظ رطوبت نسبی زخم
  2. کاهش بار میکروبی زخم
  3. تحریک رشد بافت گرانوله
  4. کاهش ادم و ترشحات زخم
  5. کاهش تعداد جلسات تعویض پانسمان
  6. افزایش پرفیوژن (خون رسانی موضعی)
  7. کاهش سایز و اندازه زخم و به هم رساندن لبه های زخم به هم

زخم های فشاری

وکیوم تراپی در بیشتر موارد یکی از بهترین گزینه های درمانی مناسب برای این بیماران می‌باشد ، یک مطالعه منبع معتبر استفاده از وکیوم تراپی برای بهبود زخم بیمار را بررسی کرده است و نتایج به این صورت بود که استفاده از وکیوم تراپی در 6 هفته و با نصف کردن هزینه های درمانی بسیار مقرون به صرفه بوده است.

وکیوم تراپی زخم (NPWT) چگونه به درمان زخم بستر کمک می کند؟

این روش درمانی شامل پانسمان فوم، لوله، دستگاه فشار منفی و مخزن جمع آوری مایعات است، درمانگر زخم لایه هایی از پانسمان فوم را در بستر زخم قرار می‌دهد. سپس پانسمان با یک فیلم شفاف فیکس می‌شود، این پانسمان فیلم دارای شکافی است که در آن لوله ای متصل شده است. این لوله منجر به ایجاد خلا در مخزن دستگاه فشار منفی می‌شود که مایعات و ترشحات زخم در آن جمع می‌شود.

دستگاه فشار منفی را می‌توان طوری تنظیم کرد که مداوم Continues باشد، یا به طور متناوب Intermittent  شروع به کار کند و متوقف شود؛ پمپ خلا ترشحات و عفونت را از زخم خارج می‌کند. این کار به جمع شدن لبه های زخم کمک می‌کند. همچنین با تقویت رشد بافت گرانوله به بهبود زخم کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *