دیابت در دوران بارداری

دیابت در دوران بارداری

فهرست مطلب

در دوران بارداری خانم ها باید به شدت دقت کنند و تحت کنترل قرار گیرند تا به دیابت مبتلا نشوند، در این دوران پرهیز غذایی بسیار اهمیت دارد و اگر پرهیز غذایی انجام نگیرد و وزن مادر بالا رود، احتمال ابتلا به دیابت مادر افزایش خواهد یافت در این حالت سلامت جنین به خطر می افتد و ممکن است جنین ناقص به دنیا آید و یا وزن جنین زیاد شود و در رحم مادر خفه شود؛ در این صورت احتمال سزارین به شدت افزایش می یابد.

جفت در دوران بارداری هورمون‌ هایی ترشح می‌کند که می‌تواند منجر به افزایش قند خون مادر شود، در حالت عادی لوزالمعده برای کنترل این افزایش به اندازۀ کافی انسولین تولید می‌کند ولی اگر این اتفاق نیفتد، سطح قند خون افزایش می‌یابد و منجر به دیابت بارداری می‌شود

اگر به دیابت بارداری مبتلا شوید، تحت نظر پزشک و با انجام کارهایی ساده به منظور کنترل قند خون به صورت روزانه می‌توانید نوزاد سالمی داشته باشید

چگونه از دیابت بارداری جلوگیری کنیم؟

چه قصد بچه‌دار شدن دارید و چه در حال حاضر  باردار هستید، بهتر است روش‌های درمان دیابت در بارداری را بشناسید تا سلامت خودتان و فرزند کوچکتان تضمین شود؛ تضمین صددرصدی وجود ندارد که دیابت بارداری اتفاق نیفتد ولی با در نظر گرفتن برخی نکات می‌توانید خطر دیابت و بارداری را کاهش دهید.

مواد غذایی را انتخاب کنید که دارای فیبر زیاد و کالری و چربی کم باشد؛ روی میوه‌ها، سبزیجات و غلات متمرکز شوید. سعی کنید تنوع غذایی را حفظ کنید تا مواد لازم به بدنتان برسد حجم مواد مصرفی را فراموش نکنید.

ورزش قبل و در دوران بارداری از دیابت بارداری پیشگیری می‌کند سعی کنید روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا برای شما مفید هستند؛ اگر این زمان برایتان سخت است می‌توانید زمان را کم کنید و تعداد دفعات را در روز افزایش دهید، پیاده‌ روی برای رسیدن به مقصدهای نزدیک روش خوبی است که خودتان را مجبور می‌کنید تا به هدف برسید؛ هر قدم سلامتی را بیشتر می‌کند

قبل از اقدام برای بارداری وزن خود را کم کنید

پزشکان توصیه کاهش وزن در دوران بارداری ندارند ولی اگر قصد بچه‌دار شدن دارید، قبل از آن وزنتان را کم کنید برخی از عادات غذایی خود را تغییر دهید، برای کاهش وزن به خود این انگیزه را بدهید که برای بلند مدت سلامت بیشتر از جمله سلامت قلب انرژی بیشتر و اعتماد به نفس بالاتر به دست می‌آورید.

حتماً با پزشک و مشاور صحبت کنید و توصیه‌های مراقبتی آنها برای سلامت بیشتر و کنترل سطح گلوکز خون را جدی بگیرید، زمانی که با پزشک متخصص خود مدام در ارتباط باشید می‌توانید سطح گلوکز خونتان را مرتب اندازه بگیرید و نگران مشکل سلامت خود و جنینتان نباشید.

برای اینکه بتوانید از سلامت بیشتر خود مطمئن شوید از پزشک یا متخصص تغذیه بخواهید که برای دیابت بارداری رژیم غذایی تعریف کند. اگر قبل و در حین بارداری اولویت رژیم خود را مواد مغذی و مقوی در نظر بگیرید، به کنترل قند خون خود کمک بزرگی کرده‌اید. درمان دیابت بارداری با تغذیه روش سالم‌تری است. پزشکان متخصص غدد می‌توانند در صورت ریسک بالای ابتلا به دیابت بارداری کمکتان کنند. البته بهتر است با پزشک زنان هم مشورت کنید. با وجود شرایط جدید و موقتی خود فعالیت‌های بدنی‌تان را تا حد ممکن ادامه دهید.

خطرات و عوامل افزایش دیابت بارداری

قند خون بالا در دوران بارداری می‌تواند منجر به رشد زیاد جنین و بزرگ‌جثه ‌شدن نوزاد ‌شود که خود این موضوع می‌تواند مشکلاتی هنگام زایمان ایجاد کند. همچنین کنترل نشدن مناسب دیابت بارداری ممکن است منجر به تولد نوزادی با قند خون پایین، یرقان یا مشکل تنفسی شود. هرچند اگر شما به دیابت بارداری مبتلا باشید، پزشکتان برای کنترل قند خون در طول بارداری به شما کمک خواهد کرد.

وجود عوامل زیر احتمال ابتلا به دیابت بارداری را در مادر افزایش می‌دهد
  • اضافه وزن قبل از بارداری
  • سابقۀ خانوادگی دیابت
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (Pcos)
  • فشار خون بالا، کلسترول بالا یا بیماری‌های قلبی
  • سابقۀ دیابت بارداری، مرده‌زایی، سقط جنین یا نوزاد درشت با وزن بیش از ۳۴۰۰ گرم در بارداری‌های قبلی
  • سابقۀ وجود مشکلی با انسولین یا قند خون مانند مقاومت به انسولین، عدم تحمل گلوکز یا پره‌ دیابت

علائم دیابت بارداری و درمان دیابت بارداری

زنانی که در بارداری‌های قبلی خود به دیابت مبتلا شده‌اند، ریسک ابتلا به هیپوگلیسمی و هایپرگلیسمی در آنها شایع‌تر است. دیابت بارداری عوارض خود را دارد که بسته به نوع آن متفاوت است

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی زمانی که میزان گلوکز خون کم باشد، اتفاق می‌افتد. زمانی که این ماده در خون پایین بیاید، بدن انرژی لازم را نخواهد داشت. همچنین در این شرایط تاری دید و خستگی غیرعادی هم ممکن است دیده شود. گاهی هم شرایط جسمانی و روحی به طور ناگهانی تغییر پیدا می‌کند. برای اینکه این شرایط در فرد ایجاد نشود باید نکاتی را مد نظر قرار داد

  • وعده‌های غذایی را در موعد مشخص مصرف کنید.
  • به هیچ وجه به فکر نخوردن غذا نباشید.
  • از پرس‌های کوچک غذا و با مواد مغذی کم دوری کنید و به اندازه بخورید.
  • فعالیت‌های فیزیکی را بیش از حد نیاز انجام ندهید.
  • به طور کلی هیپوگلیسمی با خوردن یا نوشیدن هر ماده غذایی که قند داشته باشد، مثل آب پرتقال درمان می‌شود.

هایپرگلیسمی

 زمانی که در بدن، هورمون انسولین به میزان کافی وجود نداشته باشد یا نتواند از این هورمون به درستی استفاده کند، هایپرگلیسمی اتفاق میفتد. اگر همیشه تشنه هستید، به طور ناگهانی دچار کاهش وزن می‌شوید و زیاد از حمام استفاده می‌کنید به دنبال درمان هایپرگلیسمی باشید.

  • تعادل را به مصرف مواد بازگردانید.
  • مشکل دریافت انسولین را برطرف کنید.
  • استرس را کنار بگذارید.
  • برای سلامت بیشتر، مراقب بیماری باشید.
  • حرکات فیزیکی خود را بیشتر کنید. پ
  • به طور کلی هایپرگلیسمی با اضافه کردن دز انسولین به خون درمان می‌شود.
  • درمان دیابت بارداری و تزریق انسولین باید تحت نظر پزشک انجام شود.

چگونگی درمان دیابت بارداری

در صورت ابتلا به دیابت بارداری، برای حفظ سلامت خود و نوزادتان باید قند خون خود را کنترل کنید به این منظور باید تغییراتی در شیوۀ زندگی خود ایجاد کنید.

رعایت نکته‌های زیر، می‌تواند به شما در کنترل قند خون و دیابت بارداری کمک کند

اهمیت ویژه به رژیم غذای

پزشکتان ممکن است برای تنظیم برنامۀ غذایی مناسب، شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد، این برنامۀ غذایی باید با توجه به دیابت بارداری تنظیم شود تا بتواند کالری و مواد مغذی کافی را برای نوزاد در حال رشدتان فراهم کند؛ متخصص تغذیه، تعداد کل کالری روزانۀ زنی با قد و وزنتان را به شما خواهد گفت؛ حدود ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری در روز برای زنان با وزن متوسط معمول است؛ اگر اضافه وزن دارید، ممکن است این میزان به حدود ۱۸۰۰ کالری در روز کاهش یابد، متخصص تغذیه، چگونگی حفظ تعادل برنامۀ غذایی را به شما یاد می‌دهد

احتمالاً موارد زیر را به شما پیشنهاد می‌کند

  • ۱۰ تا ۲۰ درصد کالری خود را از منابع پروتئینی مانند گوشت، پنیر، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی و حبوبات دریافت کنید.
  • کمتر از ۳۰ درصد کالری خود را از چربی‌ها دریافت کنید.
  • کمتر از ۱۰ درصد کالری خود را از چربی‌های اشباع دریافت کنید.
  • ۴۰ درصد کالری باقی‌مانده یا بیش‌تر را از کربوهیدرات‌هایی مثل نان، حبوبات، پاستا، برنج، میوه و سبزیجات دریافت کنید.

در مورد دیابت بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *